Free Joomla Templates by FatCow Coupon

Arduino Project 13 "Touchy-Feely Lamp"

Doel

:

Oefenen met Arduino 

Nodig

:

  • 1x arduino
  • 1x breadboard
  • 1x LED
  • 1x weerstand 220 Ω
  • 1x weerstand 10 MΩ
  • stukje aluminiumfolie (de 'voeler')

Links

:

 

 

Hoe werkt de Toucht-Feely lamp?

Je kent vast wel van die lampen die je slechts aan hoeft te raken om ze aan en uit te zetten of te dimmen. Zo'n soort lamp ga je hier bouwen.

De lamp bestaat hier uit een LED en een 'voeler' (alu-folie op uiteinde van een draad). Zodra je het contact aanraakt, gaat het LED branden.

 

Stap 1: laat één LED branden m.b.v. je Arduino.

Deze stap heb je al eerder gezien in Arduino Project 02 "Spaceship Interface""Spaceship Interface".

Zoek op google een stukje programma waarmee je een LED op je Arduino kunt laten branden. Google “Arduino Control LED”. Neem bijvoorbeeld: https://create.arduino.cc/projecthub/rowan07/make-a-simple-led-circuit-ce8308

Copy/paste de code in je Arduino programma:

int led = 13; // the pin the LED is connected to

void setup() {

  pinMode(led, OUTPUT) // Declare the LED as an output

}

void loop () {

  digitalWrite(led, HIGH) // Turn the LED on

}

Met deze code kun je een LED laten branden, maar dit geeft nog geen controle, want er zit nog geen schakelaar (switch) in het systeem. SAVE je programma als 1LED.

 

Stap 2: installeer een 'voeler' en toon de waarde via de serial monitor

Arduino Project 13 CapacativeSensor2Hoe installeer en programmeer je de voeler? Misschien wil je net als ik het liefst alle oplossingen zelf bedenken, maar ik heb toch even gespiekt. Dit verzin je als beginner niet zelf! 

Tip: kijk naar de materialenlijst. Daarin zit een hoge weerstand van 10 MΩ. De weerstand van je huid waarmee je contact maakt met de voeler is veel lager. Hierdoor zal van de kleine hoeveelheid stroom die de weerstand passeert een behoorlijk deel naar je hand stromen als je daarmee de alu-folie aanraakt. De spanning op de receive pin daalt dan beduidend bij aanraking van de folie. Even spieken in het boekje hoe het nu verder moet...

 

// import the library (must be located in the Arduino/libraries directory)


#include <CapacitiveSensor.h>

Aha!!! Bij dit project moet je gebruik maken van een library!!! Een library is een voorgekookt stukje Arduino-programma. 

Kies hoe je nu verder wilt gaan met deze opdracht. Dit project verschaft je een tool. Je moet weten dat CapacitiveSensor.h bestaat en hoe je er mee moet werken. Het is daarom prima als je het programma kopieert, de hardware nabouwt en daarna test. Ben je toch zo'n die-hard die zelfstandig tot oplossingen wil komen, zoek dan met behulp van internet uit hoe je CapacitiveSensor.h moet gebruiken.

Arduino Project 13 CapacativeSensor 3

Stap 3: laat het LED aan gaan zodra je de voeler aanraakt

Je kunt de voeler heel zacht aanraken of je kunt hem juist stevig beetpakken. Wat je ook doet: de serial monitor laat zien dat het spanningsverschil

 


Hits: 1689

Doel

Physicsexperiments.org wil docenten, TOA's en leerlingen natuurkunde inspireren. Physicsexperiments.org is een verzameling Natuur­kunde Experimenten. Elk experiment, simpel of gecompliceerd, verdient aandacht.

Vind je mijn initiatief positief en heb je een suggesties? Graag!!! Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën, voor verbeteringen en aanvullingen.

Je collega-TOA Lennart

 

VERANTWOORDING/DISCLAIMER:

Het is altijd uw eigen verantwoordelijkheid om veilig te werken en om risico's in te schatten. De maker van physicsexperiments kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten op de website die kunnen leiden tot ongelukken.