Free Joomla Templates by FatCow Coupon

Op gang komen met de Arduino

Youtube Kanaal: https://www.youtube.com/@dimitri271080@dimitri271080

Ik ben zelf onlangs begonnen met Arduino en ben nu net op gang. Graag vertel ik je hoe JIJ ook ZELFSTANDIG op gang kunt komen.

Doel

:

Aanwijzingen/overzicht geven die het starten met de Arduino vergemakkelijken

 

Waarom betalen voor een Arduino cursus als de kennis voor het oprapen ligt? GRATIS! En voor dat geld doen we er nog een geheel onverzorgde voetreis naar Rome bij! 

Ik heb twee Arduino-cursussen gevolgd bij twee verschillende instructeurs. Ik schoot er maar weinig mee op. Dat ligt zeker deels aan mijn eigen leerstijl. Voor je geld uitgeeft aan een cursus wil jij misschien proberen of je zelfstandig op gang kunt komen met de Arduino. Daarom reik ik je hier informatie aan die je op weg kan helpen.

Daarom zet ik hier een aantal websites op een rijtje die je in de nederlandse taal behulpzaam kunnen zijn:

  1. www.Physicsexperiments.org 
    • zeker nog niet de beste, maar waarom zou ik een ander op één zetten
  2. http://arduino.tkkrlab.nl/
  3. https://training.funmetelectronica.nl/
  4. https://www.codingkids.nl/arduino-lessen.html
  5. https://arduino-lessen.nl/

 

Verzuip niet in het Arduino aanbod

Hoe kom je van A naar B, oftewel, hoe wordt je van beginner Arduinobouwer/programmeur? Over de Arduino is heel veel informatie gratis beschikbaar. Je verzuipt er bijna in. Dus ik ga hier niets nieuws aanbieden. Wat ik wil, is jouw op weg helpen zonder dat jij verzuipt in het aanbod. Ik deel mijn ervaringen met je. Heb je geen zin om al mijn bla-bla-bla te lezen, jump dan meteen naar de conclusie!

Arduino Projects book (starten met Arduino, mijn 1e poging)

Mijn eerste ervaring met de Arduino: bestaande projecten vanuit HET "Arduino Projects Book" nabouwen en begrijpen, dat lukt nog wel. Maar... wat leer je er van? Deze werkwijze ervaar ik als saai en wat je doet blijft niet hangen in je geheugen. Projecten die slechts 45 minuten zouden moeten duren, nemen uren in beslag. En dat komt denk ik omdat dit boekje didactisch gezien zwak in elkaar steekt. Neem bijvoorbeeld project "Spaceship Interface". Uiteindelijk bedien je 3 LED's. Een LED moet uit gaan als je een schakelaar bediend. En tegelijk moeten de twee andere LED gaan knipperen als je die schakelaar bediend. Maar, je leest nergens dat dit het doel is. Als je project slaagt, weet je achteraf dat is het doel was dat je nastreefde.

Daarom heb ik hier op Physicsexperiments.org fragmenten van youtube video's verzameld voor elk project uit Arduino Projects book. Elk fragment laat de werking van één van de projecten zien. En als je eenmaal weet wat het doel is, wordt het VEEEEL gemakkelijker om je doel te bereiken.

Gebruik van voorprogrammeersoftware als Ardublock (starten met Arduino, mijn 2e poging)

In poging 2 wil ik het anders aanpakken. Op basis van een tip van mijn Arduino-docent ga ik werken met "Ardublock". Ardublock is software waarmee je blocksgewijs kunt programmeren. Het doorgronden van de werking van Ardublock valt me (nu nog) tegen. Het wordt er niet gemakkelijker van. Misschien heb ik meer aan Ardublock in een latere fase.

Zelf een project verzinnen, programmeren en bouwen (starten met Arduino, mijn 3e poging) SUCCES!!!

Ik heb mezelf ten doel gesteld om een "zon-zoeker" (sunseeker) te maken.  Met zo'n zon-zoeker kun je bijvoorbeeld een zonnepaneel optimaal naar de zon richten. Ik denk nodig te hebben:

  • 2 servomotoren
  • 4 LDR's

Om mijn doel te bereiken, hak ik mijn project in kleine blokken en deelblokjes. De 2 servomotoren en de 4 LDR's zijn dus de componenten die ik aan moet kunnen sturen. In een later stadium moet de servomotor gestuurd worden door de waarden die de LDR's geven.

Blok 1:

  • eerst 1 servomotor besturen (resultaat saven als servo1). Het programma dat ik nodig heb om een Servomotor te besturen pluk ik van het internet via de zoekopdracht "Arduino servomotor controll"
  • nog een servomotor er bij (resultaat saven als servo1en2)

 

LDRsBlok 2:

Geheel los van blok 1 start ik een nieuw programma voor het kunnen uitlezen van de LDR's. Ik google "Arduino LDR control", pluk een programma van het internet en plaats dit in Arduino. Daarna pas ik het programma stapgewijs aan.

  • 1 LDR signaal uitlezen via de seriele monitor (resultaat saven als LDR1)
  • 4 LDR's signaal uitlezen (resultaat saven als LDR1-4)

 

Blok 3:

  • 2 servomotoren en 4 LDR's samenbrengen in één opstelling (resultaat saven als servo1en2-LDR1-4

Op de arduino heb ik twee servomotoren en 4 LDR's aangebracht. Ik kan nu beide motoren een beweging laten maken en ik kan via de seriele monitor de waarden van de 4 LDR's uitlezen. Maar de servomotoren reageren nog niet op de signaalsterkte van de LDR's. Dat staat nu nog los van elkaar.

 

Blok 4:

  • if else... Als de hoeveelheid licht die op LDR-A valt groter is dan de hoeveelheid licht op LDR-B, dan moet servomotor1 1 graad draaien.
  • if else... Als de hoeveelheid licht die op LDR-C valt groter is dan de hoeveelheid licht op LDR-D, dan moet servomotor2 1 graad draaien.
  • en zo zullen de servomotoren de LDR's en richting het licht draaien.

Mijn conclusie: ik heb 2 arduino-cursusen gevolgd, maar kwam daarmee nog niet op gang. Nu heb ik mijn eigen werk/leermethode ontwikkeld en... ik kom op gang! Eindelijk: de kop is er af! Ik laat je hier NIET zien wat ik precies heb gedaan, want daar gaat het niet om. Het gaat er om hoe ik mijn doel heb bereikt. Nu mag je het zelf proberen!

Conclusie:

Al doende heb ik geleerd waar het voorheen mis ging: zoals reeds gezegd: het "Arduino Projects Book" is goed, maar niet ideaal. Ik adviseer nu om  "Arduino Projects Book" te gebruiken. Volg per project de volgende werkwijze:

  • onderzoek eerst hoe het project uiteindelijk moet gaan werken. Ga op internet (bijvoorbeeld hier op physicsexperiments.org) op zoek naar een youtube-filmpje over het project, ga naar het einde van het filmpje en kijk wat de bedoeling is van dit project.
  • bedenk welke onderdelen uit de Arduino starterskit je nodig zult hebben om dit project te realiseren.
  • als het een "uitvoerend" onderdeel betreft, zoek dan op internet naar een zo eenvoudig mogelijk stukje software om dit te doen
    • open Arduino op je laptop of pc, copy/paste dit stukje programma na Arduino
    • sluit het onderdeel aan op je Arduino (op de poorten die je ook gebruikt in het programma)
    • upload het programma naar je Arduino
    • probeer uit of je nu controle krijgt over dit onderdeel
    • SAVE dit stukje software onder een aparte naam (bijvoorbeeld 1xServo als je er één servomotor mee aan kunt sturen)
    • Maak een foto van de opstelling
  • als het een sensor betreft, zoek dan op internet naar een zo eenvoudig mogelijk stukje software om de waarden die de sensor genereerd uit te lezen op de serial monitor en herhaal bovenstaande stappen
    • probeer uit of je nu de waarden die de sensor genereerd zichtbaar kunt maken op de serial monitor
    • SAVE dit stukje software onder een aparte naam (bijvoorbeeld 1xphotodiode als je er één photodiode mee kunt uitlezen)
    • Maak een foto van de opstelling

Hopelijk begrijp je nu mijn opzet:

  • maak telkens kleine stapjes
  • lukt het dan nog niet, onderzoek dan hoe je je stap kunt splitsen in deel-stapjes
  • controleer je (deel)stap
  • save deze stap apart

Nadat je allerlei componenten los van elkaar aan de praat hebt gekregen, ga je componenten met elkaar verbinden en laat je bijvoorbeeld je servomotor een hoek maken die afhankelijk is van de hoeveelheid licht die op de phototransistor valt.

 

Enne: nee, ik ben niet de juigende vrouw op de foto. Die foto is slechts symbolisch voor mijn Eureka-gevoel... eindelijk op gang met de Arduino.


Hits: 1648

Doel

Physicsexperiments.org wil docenten, TOA's en leerlingen natuurkunde inspireren. Physicsexperiments.org is een verzameling Natuur­kunde Experimenten. Elk experiment, simpel of gecompliceerd, verdient aandacht.

Vind je mijn initiatief positief en heb je een suggesties? Graag!!! Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën, voor verbeteringen en aanvullingen.

Je collega-TOA Lennart

 

VERANTWOORDING/DISCLAIMER:

Het is altijd uw eigen verantwoordelijkheid om veilig te werken en om risico's in te schatten. De maker van physicsexperiments kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten op de website die kunnen leiden tot ongelukken.