Free Joomla Templates by FatCow Coupon

Arduino Project 07: "Keyboard Instrument"

Hoofdcategorie: ROOT Categorie: Robotica Gepubliceerd: maandag 23 september 2019
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Arduino Projects Book Project 07: "Keyboard Instrument" is niets anders dan een mini-keyboard met maar 4 toetsen.

Niveau

:

Mavo 2/3/4, Havo 2/3, VWO 2/3
Havo 4/5, VWO 3/4
VWO 5/6

Doel

:

Oefenen met de Arduino

Nodig

:

  • 1x Arduino
  • 1x Breadboard
  • 4x schakelaar
  • 1x piezo

Links

:

 

 

Mocht je Arduino Projects Book Project 06: "Light Theremin" nog niet hebben afgebroken, dan kun je de piezo hiervan opnieuw gebruiken.

 

Stap 1: laat met behulp van je Arduino geluid uit het piezo-element komen

  • Zoek op internet uit hoe je de piezo moet aansluiten.
  • Zoek op het internet een simpel programma waarmee je een toon op je piezo kunt zetten
  • Zet nu een toon op je piezo met behulp van dit programma
  • Bepaal welke waarde je moet instellen om een lage nog zuivere toon te krijgen (bijvoorbeeld 250 Hz)
  • Bepaal welke waarde je moet instellen om een hoge zuivere en goed hoorbare toon te krijgen (bijvoorbeeld 4000 Hz)

 

Stap 2: gebruik een schakelaar om de builtin-LED van de Arduino op te laten lichten

Bij deze opdracht heb je een schakelaar nodig. Stap 2 gaat puur over het gebruik van de schakelaar. De Arduino zelf bevat een LED. Dat LED kun je gebruiken voor test-doeleinden. Nu kun je dit LED gebruiken om je schakelaar te testen. Schrijf een programma dat je Builtin LED laat branden zodra je de button bediend en weer uit laat gaan als je de button loslaat.

 

Arduino pushbuttonStap 3: gebruik een schakelaar om de piezo een bepaalde toon te laten produceren

In plaats van het builtin LED te laten branden laat je nu de piezo een toon maken zodra je de schakelaar bediend.

  • kies één van de tonen: C = 262 Hz, D = 294 Hz, E = 330 Hz en F = 349 Hz
  • zoek op internet uit hoe deze schakelaar (button) precies werkt (google bijvoorbeeld "Arduino Button connections")
    • vul in: als je op de knop drukt, wordt aansluiting A verbonden met aansluiting ...
    • vul in: als je op de knop drukt, wordt aansluiting ... verbonden met aansluiting ...
  • SAVE je programma bijvoorbeeld onder de naam: 1button-1tone
  • Maak een foto van de opstelling

 

Stap 4: gebruik twee schakelaar om de piezo twee verschillende tonen te laten produceren

  • kies één van de tonen: C = 262 Hz, D = 294 Hz, E = 330 Hz en F = 349 Hz
  • SAVE je programma bijvoorbeeld onder de naam: 2button-2tone
  • Maak een foto van de opstelling

 

Er zijn meer oplossingen mogelijk. Achteraf blijkt dat ik zelf een makkelijke oplossing had gevonden waarbij ik vier ingangen van mijn Arduino gebruikte.

Arduino Keyboard Instrument

Het projects book gebruikt maar één ingang. Het aantal ingangen van je Arduino is beperkt. Dus als je, zoals de oplossing van het boek doet, bezuinigd op het gebruik van ingangen, kun je met één Arduino complexere schakelingen bouwen. Wil je op dezelfde manier te werk gaan als het boek, leg jezelf dan de volgende beperking op:

Je mag maar één ingang van je Arduino gebruiken.

Stap 5: gebruik vier schakelaar om de piezo vier verschillende tonen te laten produceren

  • zorg dat uiteindelijk alle vier de tonen C = 262 Hz, D = 294 Hz, E = 330 Hz en F = 349 Hz kunnen worden geproduceerd
  • SAVE je programma bijvoorbeeld onder de naam: 2button-2tone
  • Maak een foto van de opstelling
  • Oefen het liedje "this land is you land, this land is my land..."

Hits: 974

Doel

Physicsexperiments.org wil docenten, TOA's en leerlingen natuurkunde inspireren. Physicsexperiments.org is een verzameling Natuur­kunde Experimenten. Elk experiment, simpel of gecompliceerd, verdient aandacht.

Vind je mijn initiatief positief en heb je een suggesties? Graag!!! Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën, voor verbeteringen en aanvullingen.

Je collega-TOA Lennart

 

VERANTWOORDING/DISCLAIMER:

Het is altijd uw eigen verantwoordelijkheid om veilig te werken en om risico's in te schatten. De maker van physicsexperiments kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten op de website die kunnen leiden tot ongelukken.