Free Joomla Templates by FatCow Coupon

Arduino Project 12: "Knock Lock"

Hoofdcategorie: ROOT Categorie: Robotica Gepubliceerd: donderdag 10 oktober 2019
Ster inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactiefSter inactief
 

Doel

:

Oefenen met de Arduino 

Nodig

:

  • 1x servomotor
  • 1x breadboard
  • 3x LED
  • 1x switch
  • weerstand
  • capaciteit (Elco)

Links

:

 

 

Het slot in "Knock Lock" wordt gevormd door de servomotor. In de ene positie is het slot open. Als de servomotor 90 graden draait, geldt: het slot is dicht.

Als het slot gesloten is, brandt een rood LED. Als het slot open is, brandt een groen LED. De opstelling bevat een geluidsensor in de vorm van een piezo-luidspreker. De Arduino telt het aantal malen dat de piezo een geluid ontvangt dat luid genoeg is om de ingestelde geluidsdrempel te overschrijden. Bij '3' gaat het slot open. Het idee is dat je drie keer moet kloppen om een slot te openen. Het gele LED geeft aan wanneer de geluidsdrempel wordt overschreden en er dus wordt geteld.


Stap 1: laat één LED branden m.b.v. je Arduino.

Deze stap heb je al eerder gezien in Arduino Project 02 "Spaceship Interface""Spaceship Interface".

Zoek op google een stukje programma waarmee je een LED op je Arduino kunt laten branden. Google “Arduino Control LED”. Neem bijvoorbeeld: https://create.arduino.cc/projecthub/rowan07/make-a-simple-led-circuit-ce8308

Copy/paste de code in je Arduino programma:

int led = 13; // the pin the LED is connected to

void setup() {

  pinMode(led, OUTPUT) // Declare the LED as an output

}

void loop () {

  digitalWrite(led, HIGH) // Turn the LED on

}

Met deze code kun je een LED laten branden, maar dit geeft nog geen controle, want er zit nog geen schakelaar (switch) in het systeem. SAVE je programma als 1LED.

 


Stap 2: onderzoek hoe je de piezo met Arduino als trillingssensor kunt toepassen

Vertaal bovenstaande zin in het Engels en google op de belangrijkste woorden. Bouw je trillingssensor en laat een LED oplichten zodra een bepaalde zelfgekozen trillingssterkte word bereikt. SAVE je programma als 1piezosensor-1LED.

 

Stap 3: Button toevoegen

Zoek op hoe je een Button moet aanbrengen op je breadboard en in je programma. Laat indirect het rode LED oplichten als je de button indrukt. SAVE je programma als 1piezosensor-2LED-1button.

 

Stap 4: Servomotor toevoegen

Bij project 05 Mood Cue heb je ook al eens een servomotor aangesloten. Dus dat mag je hier ook doen. Laat de servomotor 'iets' doen. Bijvoorbeeld:

  • draaien van 0 naar 180 graden,
  • terug naar 90 graden,
  • 1 seconde stilstaan
  • en weer terug naar 0 graden.

SAVE je programma als 1piezosensor-2LED-1button-1servo.

 

Stap 5: voltooi het programma

Beschrijf eerst hoe de opstelling werkt...

  • Bij aanvang ....................... deur ....................... het groene LED.
  • Als je op het knopje drukt, ....................... deur, ....................... het groene LED ....................... het rode LED ........................
  • Als je luid genoeg klopt, ....................... het gele LED op. Bij drie maal luid genoeg kloppen ....................... het slot open, ....................... het rode LED ....................... het groene LED ........................

 

Verdorie: alles werkt. Alleen: het tellen lijkt niet te werken. Na 1 klopje gaat mijn deur al open!!! Wat is er aan de hand?

Bedenk: het geluid van 1x kloppen op een deur houdt een bepaalde tijd aan (bijvoorbeeld 0,05 seconde). Maar het programma wordt doorlopen in bijvoorbeeld 0,001 sec. Het geluid van één klopje is dus gedurende meerdere loops aanwezig en kan dus gedurende meerdere loops worden geteld. Om te voorkomen dat één klopje wordt gezien als meerdere klopjes, moet je na elk klopje een kleine vertraging inbouwen van bijvoorbeeld 0,1 sec.

 

Stap 6: vergelijk je programma met het programma uit het boekje

  • benoem de verschillen
  • beschrijf of jouw programma even goed is als het programma van het boekje
  • beschrijf wat jij of wat het boekje 'beter' heeft gedaan

 


Hits: 1584

Doel

Physicsexperiments.org wil docenten, TOA's en leerlingen natuurkunde inspireren. Physicsexperiments.org is een verzameling Natuur­kunde Experimenten. Elk experiment, simpel of gecompliceerd, verdient aandacht.

Vind je mijn initiatief positief en heb je een suggesties? Graag!!! Ik sta altijd open voor nieuwe ideeën, voor verbeteringen en aanvullingen.

Je collega-TOA Lennart

 

VERANTWOORDING/DISCLAIMER:

Het is altijd uw eigen verantwoordelijkheid om veilig te werken en om risico's in te schatten. De maker van physicsexperiments kan niet aansprakelijk worden gesteld voor fouten op de website die kunnen leiden tot ongelukken.